
﻿

ANALYSIS

A new battleground for Russian journalists  
and bloggers

Andrei Soldatov und Irina Borogan

RUSSIA –  
YOUTUBE  
AND GLOBAL 
PLATFORMS



Publisher
Friedrich-Naumann-Stiftung für die Freiheit
Truman-Haus
Karl-Marx-Straße 2
14482 Potsdam-Babelsberg

/freiheit.org
/FriedrichNaumannStiftungFreiheit
/FNFreiheit
/stiftungfuerdiefreiheit

Authors
Andrei Soldatov und Irina Borogan

Editors
Global Themes Unit
International Journalists and Media Dialogue Program
International Department

Contact
Telefon	 +49 30 220126-34
Telefax	 +49 30 690881-02
E-Mail	 service@freiheit.org

Date
June 2022

Notes on using this publication
This publication is an information offer of the Friedrich Naumann Foundation for Freedom.
It is available free of charge and not intended for sale. It may not be used by parties or election 
workers for the purpose of election advertising during election campaigns (federal, state or local 
government elections, or European Parliament elections). 

License
Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0)

Imprint



Table of contents

Table of contents

SUMMARY������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������4 

1.	 BACKGROUND�������������������������������������������������������������������������������������������������������������������4

2.	 THE KREMLIN STRATEGY�������������������������������������������������������������������������������������������������6

3. 	 CHRONICLES OF THE IMPLEMENTATION OF  
THE KREMLIN’S APPROACH: 2018–2021�������������������������������������������������������������������������6

4.	 CREATING THE ALTERNATIVE SPACE�����������������������������������������������������������������������������9

5.	 THE IMPACT OF THE WAR���������������������������������������������������������������������������������������������� 10

6.	 RESURRECTION ON YOUTUBE AND TELEGRAM ���������������������������������������������������������� 11

7.	 CONCLUSION������������������������������������������������������������������������������������������������������������������ 12

BIBLIOGRAPHY UND LITERATURE�������������������������������������������������������������������������������������� 12



4 Summary

Since the early 2000s, the Kremlin strongly believed that te-
levision was not mass media but a powerful weapon, so it 
should be kept under the control of the government; hence, it 
was so for all the years with Putin in power. 

In the late 2010s, the Internet overtook television as the 
most popular media format in Russia. It was also the time 
when Russian-speaking YouTube went political: well-known 
bloggers started producing political content, opposition po-
liticians became the most popular YouTubers, and finally 
mainstream journalists migrated to the platform, a move pre-
cipitated by Covid-19 isolation when the demand for Russian-
speaking content on YouTube skyrocketed. 

Therefore, it came as no surprise that when the war started 
it was YouTube that became the main battlefield for indepen-
dent Russian journalists, including those who had moved out 
of the country. However, YouTube was also used by Russian 
propaganda for years with great effect. For that reason, the 
Russian government was hesitant to block YouTube, unlike 
other global platforms that Kremlin censors blocked imme-
diately after the war started. That provided time for Russian 
users to adapt and install censorship circumvention tools. 
The other platform that was not immediately blocked was Te-
legram, and Russian journalists didn’t miss that opportunity 
to talk to their audience either. 

Summary

1. Background
In the spring 2017, protests hit many Russian cities, at least in 
part sparked by a YouTube video about the alleged corruption 
of Russian Prime Minister Dmitri Medvedev, produced by oppo-
sition leader Alexey Navalny. Navalny’s video has been viewed 
more than 22 million times.1 A new generation of protesters hit 
the streets, including teenagers.

The Kremlin responded by accusing Navalny of  
politicizing the Russian youth. This was not true. In fact, 
politicization of the Russian youth and the Russian  
YouTube was provoked by two factors: 

	B The omnipresence of smartphones in Russian schools, 
and the popularity of video sharing and social media 
platforms among schoolchildren, via YouTube and Tik-
Tok in particular,

	B The new brainwashing instructions for teachers issued 
by the Kremlin in response to the protests. 

On April 6, 2017, in the Samara school No. 114, Anton, a 15-ye-
ar-old 8th grade student had a nasty conversation with his 
teacher in a classroom. It started with a presentation of a 
documentary, „No to Extremism“, produced by a local state 
TV company after a protest rally that took place in the city in 
March. The teacher, Irina Gorbatenko, then made a passiona-
te speech to the class, attacking those who had attended the 
protest rally. When Anton smiled at her diatribe, she shouted 
at him, „Stand up! Do you like extremism? Aggression? Get up, 
go see the Director!”2

The aggressiveness of the teacher was unprecedented. Ho-
wever, the reaction of Anton was also something Russian 

1	 https://www.rferl.org/a/navalny-video-medvedev-corruption-posted-goverment-web-
sites/28541102.html
2	 https://www.currenttime.tv/a/28413389.html

schools were not prepared for – he secretly recorded the vi-
deo of his exchange with the teacher and posted it online. 

Similar stories took place in many schools in Russian regions. 
At the end of March, Sergei, a student at the Tomsk school 
No. 2 recorded a video of his teacher lashing out at children, 
called them fascists and “slaves of the Anglo-Saxons.”3 That 
video was also posted online. These videos and similar ones 
have been shared on TikTok by thousands of children and 
have provoked more politicization among youth. 

Navalny’s team seized an opportunity. In September 2017, 
Semen Golubovsky, a student in Vladivostok, covertly recor-
ded his teacher attacking him for his political views. “Do you 
want to go to jail?” he was asked. His only crime was that he 
had brought a Navalny pin to school. He was also told that 
his activities on VK were being monitored by the FSB (the Fe-
deral Security Service of the Russian Federation). The video 
was published on Navalny’s YouTube Channel with the header 
“Headmistress intimidates a student because of his „Navalny 
2018“ pin’ and went viral on YouTube – it has received more 
than 6 million views.4

Attacks on young people and the brutality of antiriot police 
has prompted many Russian YouTube bloggers respond to 
the political events. Russian YouTube was mostly non-poli-
tical prior to 2017: it was about entertainment, children and 
comedians. The protests and the brutal response to them 
prompted comedians such as Danila Poperechny (950,000 
subscribers) and bloggers such as Nikolai Sobolev (3 million 
subscribers) and Kamikadzedead (1.02 million subscribers) to 
post political commentaries on YouTube.5

3	https://www.youtube.com/watch?v=eSMYgczoiu4
4	 https://www.youtube.com/watch?v=9aZ0jqtMwcc
5	 https://actualcomment.ru/blogery-idut-v-politiku-1704281119.html

https://www.rferl.org/a/navalny-video-medvedev-corruption-posted-goverment-websites/28541102.html
https://www.rferl.org/a/navalny-video-medvedev-corruption-posted-goverment-websites/28541102.html
https://www.currenttime.tv/a/28413389.html
https://www.youtube.com/watch?v=eSMYgczoiu4
https://www.youtube.com/watch?v=9aZ0jqtMwcc
https://actualcomment.ru/blogery-idut-v-politiku-1704281119.html


51. Background

Since then, Navalny’s organization have started to produce 
anti-corruption videos on YouTube on an industrial scale. 
They have become far more popular than the content created 
by Radio Free Europe, Voice of America and BBC combined.
 
The Kremlin responded with more repressions. The Kremlin 
also tried to court the popular bloggers on YouTube – On May 
22, 2017, the State Duma invited Sasha Spilberg to give a talk 
before the Russian MPs.6 Sasha Spilberg claimed to have an 
audience of 10 million people in her social media. She said 
that she wanted to be “an intermediary between the state and 
the society.”7

However, the biggest breakthrough for Russian journalism 
was the emergence of Yuri Dud, the most popular interviewer 
on Russian YouTube. He launched his channel on February 
7, 2017. Dud was a professional journalist, editor-in-chief of 
Sports.ru website, and his example inspired other journalists 
to believe that the migration from the media to YouTube was 
indeed possible. 

In May 2017, a news bombshell dropped: a sociological survey 
by the state-run polling agency VTsIOM showed that Russian 
television has continued losing its hold on the public. For the 
two years, the percentage of Russians who stated they got 
their news from the TV dropped 10 percent – and the percen-
tage of Russians who relied primarily on the Internet for news 
grew by the same amount. 32% of respondents said they use 
the internet to search for news, compared to 22% in 2015.8

According to polls by the independent Levada Center conduc-
ted in December 2016 and June 2017, 20–25% of the coun-
try‘s adult population watched YouTube bloggers‘ channels.9

Over the next two years, the trend was the same: then, in 
2019, for the very first time in Russian history, advertising on-
line overtook advertising on television: advertisers spending 
on television increased by 9% to 187 billion rubles, and on the 
Internet by 22% to 203 billion rubles.10

The fastest growing media format was the Internet, where ad-
vertising revenues grew by 22% to 187 billion rubles. Thus, the 
Internet overtook TV by 16 billion rubles, while at the end of 
2017, the difference was 4 billion rubles in favor of television. 

This was the serious threat to the information monopoly the 
Kremlin was seeking. 

6	 https://www.youtube.com/watch?v=V2AqNYPhFhw
7	 https://novayagazeta.ru/articles/2017/05/22/72529-soprotivlyatsya-zarubezhnym-fa-
brikam-mysli-v-internete-imet-po-3-rebenka-prizyvat-k-ob-edineniyu-korey-i-pomnit-o-
svoih-tsennostyah
8	 https://www.calvertjournal.com/articles/show/8225/russians-losing-faith-in-tv-news
9	 https://www.levada.ru/2017/07/17/televizor-budushhego-kak-videoblogery-menyayut-
medialandshaft/
10	 https://www.kommersant.ru/doc/3907952

https://www.youtube.com/watch?v=V2AqNYPhFhw
https://novayagazeta.ru/articles/2017/05/22/72529-soprotivlyatsya-zarubezhnym-fabrikam-mysli-v-internete-imet-po-3-rebenka-prizyvat-k-ob-edineniyu-korey-i-pomnit-o-svoih-tsennostyah
https://novayagazeta.ru/articles/2017/05/22/72529-soprotivlyatsya-zarubezhnym-fabrikam-mysli-v-internete-imet-po-3-rebenka-prizyvat-k-ob-edineniyu-korey-i-pomnit-o-svoih-tsennostyah
https://novayagazeta.ru/articles/2017/05/22/72529-soprotivlyatsya-zarubezhnym-fabrikam-mysli-v-internete-imet-po-3-rebenka-prizyvat-k-ob-edineniyu-korey-i-pomnit-o-svoih-tsennostyah
https://www.calvertjournal.com/articles/show/8225/russians-losing-faith-in-tv-news
https://www.levada.ru/2017/07/17/televizor-budushhego-kak-videoblogery-menyayut-medialandshaft/
https://www.levada.ru/2017/07/17/televizor-budushhego-kak-videoblogery-menyayut-medialandshaft/
https://www.kommersant.ru/doc/3907952


6 2. The Kremlin strategy

In 2018, the Kremlin understood that Russian censors needed 
a new approach to deal with the challenge posed by YouTube. 
As early as in November 2017, the Russian Security Council 
instructed the Ministry of Communications to submit “propo-
sals for the creation and implementation of a state informa-
tion system to ensure the integrity, stability and security of 
the Russian segment of the Internet, as well as replacement 
root servers for national domain names at top level.” The Se-
curity Council warned: “A serious threat to the security of the 
Russian Federation is posed by the increased capabilities of 
Western countries to conduct offensive operations in the in-
formation space and readiness to use them.” 11

On the surface, the Security Council wanted to make the Rus-
sian Internet more sustainable and self-sufficient. In reality, 
the Kremlin wanted a more advanced system of controlling 
the Internet in the country. 

In 2018, the Kremlin came up with an entirely new concept of 
how to achieve this aim. The idea was developed by the Ad-
ministration of the President (Department for the Application 
of Information Technologies and the Development of Electro-
nic Democracy of the Presidential Administration, headed by 
Andrei Lipov).  

Andrei Lipov’s Department suggested providing all Russian 
Internet service providers with special equipment that could 
allow censors to suppress and redirect traffic, including the 
traffic of global platforms such as YouTube, across the count-

11	 https://meduza.io/feature/2019/11/27/ohrannik-suverennogo-runeta

ry from a central point in Moscow, all supplied by and paid for 
by the state. The plan became known as the system of The 
Sovereign Internet. It was adopted as law in May 2019.
The second part of the plan was to make Russian users mig-
rate from foreign Internet services to Russian ones. That ap-
proach became known as the import substitution of informa-
tion technologies. 

The plan was multifaceted: it included an introduction of spe-
cial legislation – the pre-installation apps law (requires smart-
phones manufacturers to have Russian-made apps pre-in-
stalled for smartphones sold in Russia), which was adopted 
in November 2019 but came into effect in December 2020. 
It also included the Kremlin-sponsored campaign to support 
and promote Russian alternatives to global platforms. 

There were two other important elements  
of the new approach: 

1.	 An increasing pressure on global platforms – including 
the introduction of huge fines, intimidation of emp-
loyees, direct pressure and threats. 

2.	 Work with prominent YouTube bloggers to prompt them 
to move to the Russian platforms, combined with direct 
pressure on popular bloggers with opposition views to 
force them leave the country.

3. Chronicles of the implementation of  
the Kremlin’s approach: 2018–2021 
Google LLC received the first fine from Russian censors in 
December 2018 – for refusing to remove websites blocked 
in Russia from Google search results. At the time, the fine 
amounted to just half a million rubles. 

Roskomnadzor (the Federal Service for Supervision of Com-
munications, Information Technology and Mass Media) was 
hesitant to attack YouTube directly with huge fines because 
the Kremlin was aware that Russian propaganda media, most 
importantly RT, was hugely dependent on the presence on 
YouTube. 

In 2007, RT was the first Russian TV network to begin pos-
ting its content on YouTube, and in 2013 it became the world’s 
first network to reach one billion views. “To establish such 
a connection with the audience and attract viewers so that 

they come back to you again and again, so as to hit one billion 
views — that’s a remarkable achievement,” said Robert Kyncl, 
Google VP and Head of Content for YouTube at the time.12

In 2020, RT claimed to have become the #1 most-watched 
TV news network on YouTube, with a record-setting 10 billion 
views as well as more than 16 million subscribers. The total 
number of views from across RT’s channels on YouTube “put 
the network ahead of all the news channels of the BBC, CNN, 
Al Jazeera, Euronews, Fox News and others.”13

The Kremlin was also hesitant to use the option of blocking 
YouTube as a threat following the debacle with an attempt 

12	 https://advanced-television.com/2020/01/29/rt-hits-10bn-views-on-youtube/
13	 https://www.rapidtvnews.com/2020013058012/rt-claims-global-tv-news-network-
first-with-over-10bn-youtube-views.html

2. The Kremlin strategy

https://meduza.io/feature/2019/11/27/ohrannik-suverennogo-runeta
https://advanced-television.com/2020/01/29/rt-hits-10bn-views-on-youtube/
https://www.rapidtvnews.com/2020013058012/rt-claims-global-tv-news-network-first-with-over-10bn-youtube-views.html
https://www.rapidtvnews.com/2020013058012/rt-claims-global-tv-news-network-first-with-over-10bn-youtube-views.html


72. The Kremlin strategy

to block Telegram in March 2018; the service had remained 
largely accessible for Russian users while Russian censors 
accidentally disrupted access to many other online services 
in the country in their attempt to block Telegram.14 

The following year, 2019, Russian censors were busy building 
and testing a new, more sophisticated filtering system (the 
Sovereign Internet). Not all of the tests went well; on Decem-
ber 23, 2019, the day the Digital Development Ministry con-
ducted a series of tests on the Sovereign Internet, users in 
Moscow, St. Petersburg, Kolomna, Samara and Novorossiysk 
experienced temporary shutdowns or difficulties accessing 
the Internet.15

Meanwhile, well-established YouTube celebrities, such as Yuri 
Dud, moved to a new level of professionalism and popularity 
when they started producing full-scale documentaries. In Ap-
ril 2019, Dud made a documentary titled “Kolyma: the mother-
land of our fear” about repressions under GULAG and Stalin.16 
It was 2 hours 16 minutes long, was viewed close to 27 million 
times and became the most discussed Russian documentary 
apart from those produced by Navalny’s team. In September 
2019, Dud created a documentary about the Beslan hostage 
taking in 2004, and that documentary has been viewed 24 mil-
lion times.17

Here is how the September the ranking of the Top 20  
Russian-speaking YouTube bloggers by engagement  
(the number of user reactions) looked that year, according 
to Brand Analytics: first position was taken by the most po-
pular gadget blogger Wylsacom. Half of the rating was captu-
red by gaming channels, while the remaining places were divi-
ded among other entertainment genres, allowing two political 
bloggers to enter this realm of fun: Alexei Navalny’ channel 
got 6th place and 2.1 million reactions (in June he could not 
get into the top 20, and in February, he was not even in the top 
50). The second political blogger in the top-ten was Anatoly 
Shariy, in 4th place with 2.9 million reactions.18 Anatoly Shariy 
is a Ukrainian journalist and blogger, and he became widely 
popular in Russian-speaking YouTube space as a voice critical 
of the Ukrainian authorities (In May 2022, Shariy was briefly 
detained on treason charges by Spanish authorities at the re-
quest of the Ukrainian counterintelligence agency).19

In the spring of 2020, Andrei Lipov moved from the Adminis-
tration of the President to the Head of Roskomnadzor. Russi-
an censors planned to run several new tests of the Sovereign 
Internet system, but all tests were canceled due to Covid-19.20 
In August 2020, Navalny was poisoned with the Novichok ner-
ve agent in Tomsk. In critical condition, he was transferred 
to Germany, where he recovered. In December 2020, Navalny 
posted a video on his YouTube channel: “I called my assassin. 
He admitted.” On video, Navalny called FSB officer Konstan-

14	 https://www.vice.com/en/article/9kg4a3/the-kremlins-war-on-telegram-is-wrecking-
russias-internet
15	 https://www.bbc.com/news/technology-50902496
16	 https://www.youtube.com/watch?v=oo1WouI38rQ
17	 https://www.youtube.com/watch?v=vF1UGmi5m8s
18	 https://br-analytics.ru/blog/top-20-youtube-bloggers-september-2019/
19	 https://kyivindependent.com/uncategorized/associated-press-pro-russian-blogger-
anatoly-shariy-released-by-spanish-court/
20	 https://www.reuters.com/article/health-coronavirus-russia-internet/russia-postpo-
nes-sovereign-internet-test-over-coronavirus-idINKBN2171J2

tin Kudryavtsev, pretending to be a Russian security official. 
Kudryavtsev admitted that the Novichok had been placed in 
Navalny‘s underwear, and that Navalny would have died if not 
for the plane‘s emergency landing and the quick response 
from an ambulance crew on the runway. The video has been 
viewed 29 million times.21

The big moment came in the spring of 2021. In January 2021, 
Navalny had returned to Moscow and was immediately arres-
ted and jailed. Two days later, Navalny’s Anti-Corruption Foun-
dation (FBK) released a video exposé: “Putin’s palace. History 
of the world’s largest bribe.”22 In the documentary, Navalny 
alleged that a grand property in the southern Russian region 
of Krasnodar was built for Russian President Vladimir Putin 
using illicit funds totaling $1.35 billion. The documentary has 
been viewed a record 123 million times around the world.

In January and February 2021, Russia’s Anti-Corruption Foun-
dation organized protests in dozens of cities via Facebook 
and the social network VKontakte, fighting the arrest of its 
head, Alexey Navalny. Tens of thousands of people protested 
in more than 100 cities across the country, demanding the 
release of the opposition figure.23

On March 10, 2021, Lipov’s Roskomnadzor issued a state-
ment “Roskomnadzor took measures to protect Russian citi-
zens from the influence of illegal content.” It stated:

“In order to protect Russian citizens and force the Inter-
net service to comply with the law on the territory of the 
Russian Federation in relation to Twitter, since March 
10, 2021, centralized response measures have been ta-
ken, namely, the initial slowdown in the speed of the ser-
vice (according to the regulations). The slowdown will 
be implemented on 100% of mobile devices and 50% of 
stationary devices.”24

The Sovereign Internet system was activated to identify Twit-
ter traffic, specifically its video and picture content. Indeed, 
Twitter’s traffic was slowed significantly. The operation did 
not go without problems, however; it appeared to have acci-
dentally shut down the Kremlin’s website, Kremlin.ru, as well 
as the site of other government agencies. Still, it was conside-
red a success when Twitter rushed to report to Roskomnad-
zor that the service came to take down “illegal content”. On 
March 17, Roskomandzor proudly announced that Twitter had 
taken down 91% of the content that Russian censors wanted 
it to remove within just one week.25

The relative success of the operation against Twitter provo-
ked Russian authorities to adopt a more aggressive stance 
against YouTube. On April 16, 2021, Google representatives 
were summoned to the State Duma to be questioned befo-
re the Commission on the Investigation of Foreign Interfe-
rence in Russia’s Internal Affairs. Marco Pancini, Director of 
Public Policy and Government Relations in European, Middle 

21	 https://www.youtube.com/watch?v=ibqiet6Bg38
22	 https://www.youtube.com/watch?v=ipAnwilMncI
23	 https://time.com/5932550/russia-protests-navalny/
24	 https://rkn.gov.ru/news/rsoc/news73464.htm
25	 https://rkn.gov.ru/news/rsoc/news73632.htm

https://www.vice.com/en/article/9kg4a3/the-kremlins-war-on-telegram-is-wrecking-russias-internet
https://www.vice.com/en/article/9kg4a3/the-kremlins-war-on-telegram-is-wrecking-russias-internet
https://www.bbc.com/news/technology-50902496
https://www.youtube.com/watch?v=oo1WouI38rQ
https://www.youtube.com/watch?v=vF1UGmi5m8s
https://br-analytics.ru/blog/top-20-youtube-bloggers-september-2019/
https://kyivindependent.com/uncategorized/associated-press-pro-russian-blogger-anatoly-shariy-released-by-spanish-court/
https://kyivindependent.com/uncategorized/associated-press-pro-russian-blogger-anatoly-shariy-released-by-spanish-court/
https://www.reuters.com/article/health-coronavirus-russia-internet/russia-postpones-sovereign-internet-test-over-coronavirus-idINKBN2171J2
https://www.reuters.com/article/health-coronavirus-russia-internet/russia-postpones-sovereign-internet-test-over-coronavirus-idINKBN2171J2
https://www.youtube.com/watch?v=ibqiet6Bg38
https://www.youtube.com/watch?v=ipAnwilMncI
https://time.com/5932550/russia-protests-navalny/
https://rkn.gov.ru/news/rsoc/news73464.htm
https://rkn.gov.ru/news/rsoc/news73632.htm


8 2. The Kremlin strategy

Eastern and African states for Google and Marina Zhunich, 
Director for Government Relations Google Russia, took part 
in the meeting. According to a statement by the State Duma, 
participants “discussed examples of repeated violations of 
Russian legislation by Google and YouTube; in particular, they 
addressed the procedure for restricting access to prohibited 
content.”26

On May 25, 2021, Andrei Lipov gave an interview to Kommer-
sant, in which he commented on the new policy. At the end of 
2020, Russia had introduced higher penalties for failure to de-
lete illegal content. Lipov said, „This motivates the platforms. 
We haven‘t yet resorted to fines, but we will.“27 Lipov’s agency 
increased pressure by demanding that Google lift restrictions 
that limit the availability of some content from Sputnik and 
Russia Today outside Russia.

At that time, Russia’s antitrust regulator also investigated Goo-
gle over YouTube’s policies for blocking videos. Google tried 
to use the Russian courts to fight back. Google sued Roskom-
nadzor to fight an order to remove 12 YouTube videos related 
to opposition protests but the American company lost. In an-
other case, the company appealed a ruling ordering YouTube 
to reinstate videos from Tsargrad, a nationalist ultraconserva-
tive online TV channel, which Google had taken down in July 
2020 over what it said were violations of American sanctions. 
Again, it lost. After that, Google was hammered by fines that 
grew exponentially. By December 2021, a Moscow court had 
fined Google 7.2 billion rubles ($98 million USD) for repeated 
failure to delete content deemed illegal in Russia.28

26	 http://duma.gov.ru/en/news/51272/
27	 https://www.kommersant.ru/doc/4826455
28	 https://www.bbc.com/news/world-europe-59784118

More pressure came in the fall of 2021. On September 3, 
2021, a Moscow court ordered Google and Yandex to stop 
displaying Navalny-related results on their websites. A week 
later, U.S. Ambassador John Sullivan was summoned to the 
Kremlin. “There is one reason — interference in Russian elec-
tions,” said foreign ministry spokeswoman Maria Zakharova 
in a posting on the messaging service Telegram. When Goo-
gle and Apple resisted removing the app, the Kremlin’s tac-
tics became more aggressive. According to a report in the 
Washington Post, on September 14, armed Russian police 
entered Google’s offices in Moscow. This was a frightening 
show of force staged under the pretext of collecting fines for 
alleged content and other violations.29 The FSB officers also 
went to the home of Google’s top executive in Moscow to de-
liver an ultimatum: take down an app that had drawn the ire of 
Russian President Vladimir Putin within 24 hours or be taken 
to prison. Google quickly moved the woman to a hotel whe-
re she checked in under an assumed name and hoped to be 
protected by the presence of other guests and hotel security, 
according to people with knowledge of the matter. The same 
agents then showed up at her room to tell her the clock was 
still ticking. Within hours, a Navalny app (Smart voting) de-
signed to help Russians register protest votes against Putin 
could no longer be downloaded from Google.30 (Google got it 
back much later).

29	 https://www.washingtonpost.com/world/2022/03/12/russia-putin-google-apple-na-
valny/
30	 https://www.washingtonpost.com/world/2022/03/12/russia-putin-google-apple-na-
valny/

http://duma.gov.ru/en/news/51272/
https://www.kommersant.ru/doc/4826455
https://www.bbc.com/news/world-europe-59784118
https://www.washingtonpost.com/world/2022/03/12/russia-putin-google-apple-navalny/
https://www.washingtonpost.com/world/2022/03/12/russia-putin-google-apple-navalny/
https://www.washingtonpost.com/world/2022/03/12/russia-putin-google-apple-navalny/
https://www.washingtonpost.com/world/2022/03/12/russia-putin-google-apple-navalny/


94. Creating the alternative space

In the meantime, the Kremlin encouraged Russian Internet 
corporations to develop Russian alternatives to global plat-
forms. 

As result, several projects were launched in Russia.  
The list includes:

Three attempts to create an alternative to TikTok:

	B Klipi – an initiative developed by VK (part of Mail.Ru), 
launched in June 2020. VK claims the daily audience of 
Klipi reached 20 million.31

	B Ya Molodets – a social media platform developed by a 
team with the financial support of the foundation Inno-
praktika (headed by Katerina Tikhonova, Putin’s daught-
er). In December 2020, the Ya Molodets project was ac-
quired by Gazprom-Media.32

	B Yappy – another project by Gazprom-Media, launched in 
November 2021.33

Three attempts to replace WhatsApp:

	B Kuku-Au, a project by Dispraic, a company based in No-
vosibirsk, and launched in 2015.34

	B Klichat, another project developed in Novosibirsk in 
2016.35

	B IVA AVES-S, a project by Rostec, the leading company 
of the Russian military industrial complex, launched for 
government use in 2018.36

Four attempts to develop a Russian alternative to YouTube:

	B RuTube – a project which had been launched in 2006, 
but was acquired by Gazprom-Media in December 2020 
to give it a boost.37

	B Yandex. Video – a project developed by Yandex, now 
part of Yandex.Zen, and in operation since 2019.38

	B VK Video – a service provided on the platform of VK 
(part of Mail.ru), launched in 2021.39

	B Video Mail.Ru – another service of Mail.Ru.40 

31	 https://vk.com/blog/q2-2021-results
32	 https://gadgets360.com/social-networking/news/russia-tiktok-ya-modelets-social-
network-video-sharing-app-vladimir-putin-daughter-katerina-tikhonova-gazprom-media-
ceo-alexander-zharov-kommersant-2342864
33	 https://www.gamingdeputy.com/gazprom-media-launches-yappy-domestic-analo-
gue-of-tiktok/
34	 https://hi-tech.mail.ru/news/kuku-au-messenger/
35	 http://igeek.ru/novosti/41518-klichat-rossijskij-analog-whatsapp-i-viber.html
36	 https://www.tadviser.ru/index.php/Продукт:Масштаб:_IVA_AVES-S_
Защищенная_система_для_удаленных_конференций
37	 https://www.gazprom-media.com/ru/media/holding-gazprom-media-priobrel-video-
servis-rutube
38	 https://zen.yandex.ru/video
39	 https://vk.com/video/culture
40	 https://my.mail.ru/video

The greatest efforts were focused on the objective of produ-
cing a working alternative to YouTube. Of the three projects 
under development, the Kremlin is placing its hopes on RuTu-
be, a project funded by the Gazprom-Media group, which is 
controlled by Putin’s close friends. 

This effort should not be mistaken as an attempt to give Rus-
sians more options by developing local platforms. The real 
intent of the campaign comes through clearly from the man 
who was chosen to lead the RuTube project: Alexander Zha-
rov, the former head of Roskomnadzor and predecessor to Li-
pov, who was made CEO of Gazprom-Media in March 2020.41 
At a meeting with Russian editors in February 2021, Putin 
hinted that he was willing to consider banning some global 
platforms — but that he would do so only once the country 
had domestic equivalents.42

Prominent bloggers were offered financial incentives to mig-
rate to RuTube.43 Not many followed suit. However, some blog-
gers opened accounts on Yandex.Video out of the fear that 
someday YouTube might get blocked. One blogger, Yuri Dud, 
opened his account on Yandex but did not use it very much 
– his account got only 1642 subscribers versus 10 million on 
YouTube. Yandex did not insist on using its hosting service 
and it was possible just to post the links to YouTube videos 
on their pages. Many bloggers complained about the quality 
of the Russian services, making disparaging remarks about 
RuTube in particular. Censorship was another reason many 
bloggers were wary of moving to the Russian platforms. 

Starting in the summer of 2021, prominent bloggers began an 
exodus from Russia. The instigating factor was clear: on June 
8, 2021, the apartment of prominent videoblogger Yuri Kho-
vansky (4.4 million subscribers) was raided by police in St. 
Petersburg. Lying face down on the floor, he was forced to re-
spond to police questioning, all recorded on video and publis-
hed by pro-Kremlin media. He was arrested on the spot and 
charged with extremism.44 Khovansky spent several months 
in prison until he was released in December 2021. 

41	 https://meduza.io/en/news/2020/03/24/russia-s-former-top-censor-is-appointed-
ceo-of-gazprom-media
42	 https://iz.ru/1124531/2021-02-14/putin-dopustil-otkliuchenie-zarubezhnykh-inter-
net-platform-v-rossii
43	 https://istories.media/investigations/2022/02/09/seks-lozh-i-video/
44	 https://www.dp.ru/a/2021/06/09/Bloger_JUrij_Hovanskij_zad

4. Creating the alternative space

https://vk.com/blog/q2-2021-results
https://gadgets360.com/social-networking/news/russia-tiktok-ya-modelets-social-network-video-sharing-app-vladimir-putin-daughter-katerina-tikhonova-gazprom-media-ceo-alexander-zharov-kommersant-2342864
https://gadgets360.com/social-networking/news/russia-tiktok-ya-modelets-social-network-video-sharing-app-vladimir-putin-daughter-katerina-tikhonova-gazprom-media-ceo-alexander-zharov-kommersant-2342864
https://gadgets360.com/social-networking/news/russia-tiktok-ya-modelets-social-network-video-sharing-app-vladimir-putin-daughter-katerina-tikhonova-gazprom-media-ceo-alexander-zharov-kommersant-2342864
https://www.gamingdeputy.com/gazprom-media-launches-yappy-domestic-analogue-of-tiktok/
https://www.gamingdeputy.com/gazprom-media-launches-yappy-domestic-analogue-of-tiktok/
https://hi-tech.mail.ru/news/kuku-au-messenger/
http://igeek.ru/novosti/41518-klichat-rossijskij-analog-whatsapp-i-viber.html
https://www.tadviser.ru/index.php/Продукт:Масштаб:_IVA_AVES-S_Защищенная_система_для_удаленных_конференций
https://www.tadviser.ru/index.php/Продукт:Масштаб:_IVA_AVES-S_Защищенная_система_для_удаленных_конференций
https://www.gazprom-media.com/ru/media/holding-gazprom-media-priobrel-videoservis-rutube
https://www.gazprom-media.com/ru/media/holding-gazprom-media-priobrel-videoservis-rutube
https://zen.yandex.ru/video
https://vk.com/video/culture
https://my.mail.ru/video
https://meduza.io/en/news/2020/03/24/russia-s-former-top-censor-is-appointed-ceo-of-gazprom-media
https://meduza.io/en/news/2020/03/24/russia-s-former-top-censor-is-appointed-ceo-of-gazprom-media
https://iz.ru/1124531/2021-02-14/putin-dopustil-otkliuchenie-zarubezhnykh-internet-platform-v-rossii
https://iz.ru/1124531/2021-02-14/putin-dopustil-otkliuchenie-zarubezhnykh-internet-platform-v-rossii
https://istories.media/investigations/2022/02/09/seks-lozh-i-video/
https://www.dp.ru/a/2021/06/09/Bloger_JUrij_Hovanskij_zad


10 5. The impact of the war

Michael Naki, a radio host at Echo Moskvy and a popular 
blogger on YouTube (647,000 subscribers), left Russia in 
June 2021. A week later Ruslan Usachev (2.7 million sub-
scribers) left the country. “I look at the injustice, obscuran-
tism, hypocrisy, crackdowns, manipulation of facts and just 
plain shameless behavior. Now you need to wash the floors 
in your apartment more often – because you might suddenly 
have to lie face down on them. It is such a heavy atmosphe-
re, it hurts to look at what is happening in Russia. At some 
point, it just clicked: it‘s time to get out of Russia,” he said.45 
In November, Dmitri Larin (2.14 million subscribers) left Rus-
sia. He explained his departure was spurred by the criminal 

45	 https://www.gazeta.ru/culture/news/2021/06/30/n_16176884.shtml

case against blogger Yuri Khovansky, the same reason Rus-
lan Usachev cited.46

In the meantime, Covid-19 had an unexpected positive effect 
on the Russian YouTube community. Many Russian journa-
lists had channels on YouTube that were largely dormant. The 
pandemic prompted them to activate or re-start them, as, for 
instance, did Tatyana Felgengauer, a prominent host on the 
Echo Moskvy radio (she started her channel in June 2020). 
As in the rest of the world, Russians were locked up in their 
apartments, but the liberal part of society turned to YouTube 
instead of television.

46	 https://lenta.ru/news/2021/11/26/larin_iz_rossii/

5. The impact of the war
On February 24, on the first day of the war, Roskomnadzor in-
structed Russian media to use only official information about 
the war in Ukraine and banned words such as “invasion,” “war” 
and “offensive” in favor of Russia’s preferred “special military 
operation.”47

On March 4, the legislation on fake news about the war in Uk-
raine was adopted by the Russian Parliament. According to 
the law, a person could face a prison sentence of up to 15 
years for spreading information that goes against the Russian 
government’s position on the war in Ukraine.48 

Soon after the beginning of the war in Ukraine, the two most 
popular liberal media on YouTube – Radio Echo Moskvy and 
TV channel Dozhd (TV Rain) were closed. Russian censors 
also blocked international media including the ВВС, Deut-
sche Welle, as well as independent Russian media including 
Meduza, Mediazona, Doxa, Echo Moskvy and TV Rain. Our 
own website, Agentura.ru, was blocked on March 18. Russi-
an censors also blocked Facebook, Twitter and Instagram. 
On March 21, Meta was designated “an organization that 
conducts extremist activities.” This designation came at the 
request of the Russian Prosecutor General’s Office and was 
granted in a hearing of the Tverskoy Court of Moscow.49

Roskomnadzor took the Echo Moskvy radio station off the air 
on March 1; this was in response to them broadcasting what 
authorities called information „calling for extremist activities, 
violence, and premeditated false information“ about Russia‘s 
invasion of Ukraine. Roskomnadzor implemented the order 
of the Prosecutor General‘s Office. The station’s website was 
also blocked.50 Two days later, the Board of Directors of Echo 
Moskvy voted to close the station down. (Echo Moskvy is 
owned by Gazprom-Media, which holds 66% of its shares). 

47	 https://www.interfax.ru/russia/824177
48	 https://www.bbc.com/russian/news-60615902
49	 https://www.atlanticcouncil.org/blogs/new-atlanticist/russian-war-report-meta-offi-
cially-declared-extremist-organization-in-russia/
50	 https://www.themoscowtimes.com/2022/03/03/russian-liberal-radio-mainstay-ek-
ho-moskvy-closes-after-pulled-off-the-air-a76730

Founded in 1990, Echo Moskvy was a favorite among liberal-
minded people in Russia. It had been taken off air only once 
before and not for long, during the hardline communist Au-
gust Coup in 1991. Echo Moskvy also had a huge presence 
on YouTube, but their channels were deleted, along with the 
archives of videos from several years. In April, the Justice Mi-
nistry added former Echo Moskvy editor-in-chief Aleksei Ve-
nediktov to a list of foreign agents. 

Another popular liberal media outlet, TV channel Dozhd (TV 
Rain), announced that it was temporarily halting its operati-
ons on March 3, two days after radio Echo Moskvy was taken 
off air. TV Rain also previously had a massive presence on 
YouTube; the channel with 3.2 million subscribers was not de-
leted completely but all content was removed. The only video 
available on the channel is a statement from Natalya Sindee-
va, CEO of TV Rain: „We need strength to ... understand how 
we can work from here. We really hope that we will return to 
broadcasting and continue our work.“51 The decision came 
after TV Rain was blocked by Roskomnadzor along with Echo 
Moskvy for broadcasting false information about the “special 
operation” in Ukraine. TV Rain had 6.2 million active monthly 
users.52

In the meantime, video bloggers and journalists have continu-
ed to leave the country: Poperechny and Yuri Dud moved out 
of Russia in March–April 2022. Ekaterina Shulman, a popular 
intellectual (her channel on YouTube has 995,000 subscri-
bers) also left the country, moving to Germany where she has 
kept her YouTube channel active and popular. 

51	 https://www.reuters.com/business/retail-consumer/russian-tv-channel-says-it-is-
temporarily-halting-work-2022-03-03/
52	 https://www.niemanlab.org/2022/03/russia-blocks-tv-rain-its-last-independent-tv-
channel-and-tv-rain-airs-its-last-broadcast/

https://www.gazeta.ru/culture/news/2021/06/30/n_16176884.shtml
https://lenta.ru/news/2021/11/26/larin_iz_rossii/
https://www.interfax.ru/russia/824177
https://www.bbc.com/russian/news-60615902
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/new-atlanticist/russian-war-report-meta-officially-declared-extremist-organization-in-russia/
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/new-atlanticist/russian-war-report-meta-officially-declared-extremist-organization-in-russia/
https://www.themoscowtimes.com/2022/03/03/russian-liberal-radio-mainstay-ekho-moskvy-closes-after-pulled-off-the-air-a76730
https://www.themoscowtimes.com/2022/03/03/russian-liberal-radio-mainstay-ekho-moskvy-closes-after-pulled-off-the-air-a76730
https://www.reuters.com/business/retail-consumer/russian-tv-channel-says-it-is-temporarily-halting-work-2022-03-03/
https://www.reuters.com/business/retail-consumer/russian-tv-channel-says-it-is-temporarily-halting-work-2022-03-03/
https://www.niemanlab.org/2022/03/russia-blocks-tv-rain-its-last-independent-tv-channel-and-tv-rain-airs-its-last-broadcast/
https://www.niemanlab.org/2022/03/russia-blocks-tv-rain-its-last-independent-tv-channel-and-tv-rain-airs-its-last-broadcast/


116. Resurrection on YouTube and Telegram 

6. Resurrection on YouTube and Telegram 
The disappearance of the two most popular liberal media out-
lets left an irreplaceable gap in the Russian media landscape, 
but fortunately the situation did not last long. Hosts and re-
porters did not stop their activities and increasingly moved 
to YouTube. Some journalists launched new channels, but 
many journalists simply activated personal YouTube channels 
they already had but did not use much. Many started using 
their personal YouTube channels more energetically already in 
2020 during the Covid-19 lockdown and by the time of the war 
had a sizeable audience on YouTube. Many had channels on 
Telegram. Telegram was not blocked by Roskomnadzor, and 
it became an essential source of information and gossip for 
the Russian people. The demand for information is apparently 
huge: we launched our Telegram channel just a month before 
the war started, and one week after February 24 our channel 
(agenturaru – with news about Russia’s secret services) had 
58,000 subscribers.

Soon after the closing, Echo Moskvy relaunched many of its 
programs on the YouTube channel “Zhivoi Gvozd” (A Living 
Nail), which was registered in 2019. 

As of April 2022, the channel had 514,000 subscribers and 
47,950,054 views. Echo Moskvy also opened an eponymous 
channel on Telegram, which had 37,996 subscribers, where 
users can find links to the programs on YouTube. All podcasts 
of the programs are available on SoundsCloud, GooglePod-
casts, ApplePodcasts and Yandex.Music. 

Some well-known Echo Moskvy journalists got back to au-
diences via their personal YouTube channels and on their 
channels on Telegram. Alexandr Plushev, an experienced Rus-
sian host at Echo Moskvy, is a household name for middle 
class Muscovites, and he has had his YouTube channel Ale-
xandr Plushev since 2006. When the war in Ukraine started, 
he moved to Lithuania, but despite a dramatic change in his 
life, he did not stop broadcasting his programs on YouTube, 
including Tochka (the Point) and his Breakfast show. In April, 
Tochka, a political talk show, had 163,000 subscribers and the 
program usually had from 50 to 100 thousand views. His tele-
gram channel has 94,611 subscribers. 

Sergey Parkhomenko, a veteran journalist and liberal com-
mentator at Echo Moskvy, known for his anti-Kremlin views, 
had his channel since 2009 but did not use it very much. He 
started regularly streaming his political show “Meaning of 
events” (Суть событий) in September of 2021, and now he 
has had his shows on YouTube several times per week. The 
channel has 94,100 subscribers and every show is viewed by 
more than 100,000 people. 

Like Plushev, Parkhomenko left Russia, but he continues to 
produce his show for the Russian audience quite successfully 
and remains very popular with the Russian public. 

When Michael Naki emigrated to Georgia in June, the po-
pularity of his channel in Russia did not fall: his channel on 
YouTube had 103,464,762 views by the end of April. Naki also 
joined the Popular Politics show, Navalny’s anti-corruption 
foundation (FBC) channel on YouTube; he contributes to that 
channel on regular basis.  

Popular Politics is a YouTube channel with 1.17 million sub-
scribers that has become a flagship show of independent 
Russian broadcasting on YouTube, competing with the news 
channel produced by an oligarch in exile from Mikhail Kho-
dorkovsky’s team. Since the beginning of the war in Ukraine, 
the channel focused on what was going on in that country. “A 
channel that is broadcasting the truth about the Putin-led war 
against Ukraine”, says its slogan. The host team includes well-
known FBK activists such as Leonid Volkov, Navalny’s deputy, 
Kira Yarmysh, Navanly’s spokesperson and Maria Pevchikh, a 
chief of the investigations unit at FBK. 

For many Russians, Popular Politics became an alternative 
to television news. They watch it live in the way they used to 
watch television, starting in the morning. After TV Rain stop-
ped broadcasting, many of its journalists left Russia but keep 
going on YouTube. Two leading hosts, wife-husband team 
Ekaterina Kotrikadze and Tikhon Dzyadko, launched a chan-
nel on YouTube where they produce according to television 
standards, and started streaming from Tbilisi at the end of 
March 2022. As Kotrikadze explained then, it was “an attempt 
to fill a vacuum” for them and to analyze “the hell around.”53 
The channel had 183,000 subscribers by the end of April.54 

Unlike most independent media, YouTube was not blocked in 
Russia after the war started. During the first two months of 
the war, Russian censors attacked YouTube repeatedly, threa-
tening to block the service completely, but refrained from 
doing that. During these first months, many Russians had 
important time to learn how to get their news on YouTube. 
They also used that time to install VPNs to bypass blocking 
of independent media and social media such as Facebook, 
Twitter and Instagram. This knowledge might come at handy 
if YouTube and Telegram eventually get blocked. 

53	 https://www.wonderzine.com/wonderzine/life/news/262463-kotrikadze-dzyad-
ko?from=readmore&fbclid=IwAR3TDQ5q_TE4OdDs1TClpvcUwCUOiQ1jHGCB6rB-ce0b-
HubefyAkzmn-qZM
54	 https://www.youtube.com/user/tdzyadko



12 7. Conclusions

The first months of the war became a clear indication that ac-
cess to global platforms for the Russian people is absolutely 
crucial. Independent Russian journalists rely primarily on glo-
bal platforms in their efforts to reach out to domestic audien-
ces – whether it is YouTube, Telegram or blocked Facebook 
and Twitter. So far, they have succeeded. The Kremlin failed 
or simply did not have enough time to make Russian users 
get used to domestic platforms for getting their news and it 
backfired spectacularly when the war started. 

In Russia, the climate of total censorship prompted many citi-
zens seeking uncensored news to install censorship circum-
vention tools and rely on global platforms, primarily YouTube 
and Telegram, in their daily news consumption. It is of para-
mount importance for the West to keep that connection alive.

7. Conclusions

Bibliography and Literature
Bibliography

The Washington Post, Putin’s pre-war moves against  
U.S. tech giants laid groundwork for crackdown on 
free expression, https://www.washingtonpost.com/
world/2022/03/12/russia-putin-google-apple-navalny/ 

Bloomberg, YouTube at Risk of Russia Ban After Facebook 
Deemed Illegal, https://www.bloomberg.com/news/artic-
les/2022-03-22/youtube-at-risk-of-russia-ban-after-face-
book-is-deemed-illegal 

The Wall Street Journal, From YouTube to RuTube.  
Inside Russia’s Influence Campaign, https://www.wsj.com/
articles/from-youtube-to-rutube-inside-russias-influence-
campaign-11650447002 

Calvert Journal, The top Russian Youtubers you need  
to know, https://www.calvertjournal.com/features/
show/3776/Russian-youtubers-Clapp-Usachev-Krygina-Ego-
rov-Jelud 

Coda, Russia is determined to make RuTube happen,  
https://www.codastory.com/newsletters/russia-rutube/ 

Literature

Arkady Ostrovsky, The Invention of Russia 

Ken Auletta, Googled 

Andrei Soldatov, Irina Borogan, The Red Web

https://www.washingtonpost.com/world/2022/03/12/russia-putin-google-apple-navalny/
https://www.washingtonpost.com/world/2022/03/12/russia-putin-google-apple-navalny/
https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-03-22/youtube-at-risk-of-russia-ban-after-facebook-is-deemed-illegal
https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-03-22/youtube-at-risk-of-russia-ban-after-facebook-is-deemed-illegal
https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-03-22/youtube-at-risk-of-russia-ban-after-facebook-is-deemed-illegal
https://www.wsj.com/articles/from-youtube-to-rutube-inside-russias-influence-campaign-11650447002
https://www.wsj.com/articles/from-youtube-to-rutube-inside-russias-influence-campaign-11650447002
https://www.wsj.com/articles/from-youtube-to-rutube-inside-russias-influence-campaign-11650447002
https://www.calvertjournal.com/features/show/3776/Russian-youtubers-Clapp-Usachev-Krygina-Egorov-Jelud
https://www.calvertjournal.com/features/show/3776/Russian-youtubers-Clapp-Usachev-Krygina-Egorov-Jelud
https://www.calvertjournal.com/features/show/3776/Russian-youtubers-Clapp-Usachev-Krygina-Egorov-Jelud
https://www.codastory.com/newsletters/russia-rutube/


13




